Tussentijd

We plannen onze agenda. En die is altijd vol. We gaan van de ene afspraak naar de andere en als we even niets te doen hebben duiken we massaal in onze telefoon om mail checken, het laatste nieuws te lezen of wat ons verder bezighoudt op Facebook, instagram of Whatsapp. Het lijkt alsof we voortdurend ‘aan’ staan, maar is dat eigenlijk wel zo? Dagen vliegen voorbij als een aaneenschakeling van todo-lijstjes (en die zijn nooit af). Zonder dat we het in de gaten hebben staat ons lichaam in een voortdurende stress-stand van het jagen op deadlines en het zorgen maken over dingen die nog afmoeten.

Mindfulness oefeningen zijn bedoeld om de automatische piloot te doorbreken, en daar horen ook automatische stresspatronen bij. Door met je volle aandacht aanwezig te zijn in het huidige moment kun je omschakelen van de ‘ik ren dus ik ben’-stand, naar simpele ervaren dat je er bent. Zodra je die overstap maakt, kun je ook voelen wat je nodig hebt om opgebouwde fysieke en of mentale stress los te laten. Hoe kun je in stressvolle periodes die je lichaam veel energie kosten, momenten kunt inbouwen waar je (wat van de) opgebouwde stress kunt loslaten en nieuwe energie kunt opladen? Een van de manieren om dat te doen is door het creëren van tussentijd.

Afkicken van je telefoon
Wachten tot je tijd over hebt… tja, dat zal niet snel gebeuren, maar wat wél extra tijd oplevert is het regelmatig uitzetten van je telefoon of tablet. Vaak vullen we onze pauzes met het checken van berichten. Inkomende mail, nieuws, het gaat dag en nacht door en die piepjes en meldingen hebben een verslavende werking, elke paar minuten gaat je hand weer naar je telefoon of tablet. Het activeert je stress modus, vernauwt je focus (tunnelvisie) waardoor je minder open staat voor nieuwe ideeën en mogelijkheden en je steeds maar doorgaat.

Tussentijd creëren
Daarnaast helpt het om jezelf toe te staan af en toe te mogen spijbelen: gooi zelf je agenda om, zeg een afspraak af of als iemand jouw afspraak afzegt, vul die plek dan niet onmiddellijk met ander werk maar zet een kruis voor jezelf. Draai je nog eens lekker om in bed, gun jezelf dat extra uurtje na een slechte nacht. Of ga een uur eerder weg van je werk. Beslis in het moment zelf waar je behoefte aan hebt: misschien ga je wandelen in het park, raak je in gesprek met iemand die naast je zit op een bankje, ga je rondstruinen in een boekhandel of ’s middags naar de film. Tussentijd geeft je de ruimte om te lummelen, te zwerven en open te staan voor toevallige ontmoetingen of spontane acties. Op voorwaarde dus dat je je telefoon of tablet uitzet of op de vliegtuigstand. Even niet bereikbaar voor de rest van de wereld, maar volledig beschikbaar voor jezelf en voor wat zich in het moment aandient.

Het effect
In plaats van onbewust ‘aan’ te staan op jagen en zorgen maken, waardoor voortdurend stresshormonen worden geproduceerd, kun je je zintuigen bewust ‘aan’ zetten op mindful genieten van wat zich aandient: geluiden, geuren, iets wat je ziet, proeft, of een aanraking. Zonder dat er iets van je wordt verwacht, er hoeft niets te worden bereikt of voor elkaar gekregen te worden. Het simpele feit dat je er bent en dat je ademt is al voldoende. Omdat niet langer de stressmodus wordt geactiveerd, stopt de amygdala in je brein met het produceren van stress hormonen en kan je hele systeem wat tot rust komen. Met als gevolg dat je focus ruimer wordt waardoor er letterlijk ruimte ontstaat voor een frisse blik, creativiteit en nieuwe ideeën. Ineens zie je een alternatief voor een dilemma waar je de hele dag al op blind staarde. En niet te vergeten: je batterij laadt op, zodat je straks weer verder kan.

 

Laatst bijgewerkt op 13 maart 2018
dit artikel Tussentijd